dijous, 2 d’agost del 2012

Els polítics van i venen però els banquers es queden


Llegint a La Contra del divendres 27 de juliol l'entrevista a Andrew Wylie (enllaç aquí), he trobat gairebé al final de tot aquesta afirmació: “Els polítics van i venen però els banquers es queden”. El primer que he pensat és que aquí hi ha molts polítics que han vingut però per quedar-s'hi, sempre hi han sigut i sembla que hi hagin de ser per sempre. Però deixant els polítics de banda, no és una frase d'un qualsevol dita perquè queda bé; ho diu un que sap del que parla i que ha fet negocis per tot el món amb persones poderoses. I m'ha fet pensar en una part del discurs de José Mújica que vaig enllaçar fa alguns dies (veure'l aquí) quan deia que hem passat de l'economia de mercat a la societat de mercat. I jo afegiria que si observem alguns comportaments individuals correm el risc de passar a les persones de mercat.
Potser ha passat que hem permès que les grans decisions no depenguin de nosaltres, que les hem deixat en mans de qui ni controlem ni possiblement sapiguem qui són. Ens hem acomodat tant que confiem que el sistema ens ho resolgui tot, i això comporta de retruc que també decideixi per nosaltres. No controlem el sistema, el sistema ens controla a nosaltres, i ens limitem a consumir productes i serveis i a exigir pel que paguem.


Però potser també convindria que no ens hi capfiquéssim massa: ens queden les petites decisions, i aquestes també poden canviar el món. Què faig cada dia? On vaig cada dia? Amb qui parlo cada dia? Què dic cada dia? Què llegeixo cada dia? On compro i què compro cada dia? I perquè faig això i així i no d'una altra forma? ... Totes aquestes preguntes ens duran a petites decisions que no depenen de ningú més que d'un mateix. Si penso puc decidir, però si no ho faig algú altre ha decidit per mi. És per això que estic convençut que som el que pensem.
Com diu el Jorge Wagensberg "canviar de respostes és evolució, canviar de preguntes és revolució". És molt important preguntar-se el perquè de les coses, no em refereixo als grans dubtes transcendentals de la humanitat, em refereixo als perquès de les coses més quotidianes. Qüestionant-me a mi mateix i cadascuna de les petites decisions que prenc cada dia puc fer que moltes coses canviïn. I si em pregunto el que abans mai m'havia preguntat estic començant una petita revolució.
No sé si és el moment de que uns pocs prenguin unes grans decisions, el que si sé és que probablement és el moment que molts prenguem moltes petites decisions.

3 comentaris:

David ha dit...

La pregunta és recurrent! Què puc fer per casa nostra? Què puc fer pel nostre poble? Què puc fer pel nostre país? Anem a pams. Gra a gra s'omple de sorra la platja. Enhorabona per l'escrit!

toni rius ha dit...

Si el que diu el Jorge Wagensberg és cert i el que volem és fer una revolució, abans de buscar respostes cal que busquem preguntes noves. I a partir d'aquí pas a pas.

Lluís Bosch ha dit...

Fa poc he escoltat el discurs de José Mújica i posa la pell de gallina, perquè aquesta veu encara és una veu poc escoltada.
I entretant... tens tota la raó: els banquers, a qui ningú no ha votat, es queden i dicten la política als polítics que van arribant. Tenim una mala peça al teler del poder.