per Dolors Comajuncosa
Que
es faci justícia i s’acabi el món! Aquesta és la resposta a la
disjuntiva entre canviar el món per convicció o canviar-lo per necessitat.
Perquè, apreciat Toni, si finalment és per necessitat que el món
canvia, no ho farà d’altra manera que aniquilant-se a sí mateix,
però el seu fi no consistirà en que aquest desaparegui físicament
de l’univers. No, no desapareixerà aquesta esfera preciosa que ens
aixopluga, simplement s’acabarà el món que fins ara hem construït, aquest que nosaltres coneixem.
Cal preguntar-se si això és bo, el revisar la trajectòria humana em porta a intuir que sí, aquesta ha anat evolucionant amb passos més o menys ferms però sempre endavant, els retrocessos es presenten com una oportunitat per tal de reafirmar postures, valors, principis...; va ser després de les atrocitats del nazisme quan la humanitat, més que mai, es va unificar en un crit d'un no rotund a totes aquelles accions que, basades en la diferencia ètnica, cultural o en qualsevol altra, portessin a un grup d’homes a aniquilar-ne un altre.
El món no s’acabarà físicament, però tots els canvis que es donen per necessitat comporten sempre el sacrifici d’un nombre important de les criatures que l’habiten. Així ho demostren les restes que han anat apareixent en els diferents substrats geològics que ens suporten i que són la petjada de tot allò que ens ha precedit; d’ells hem après que els grans canvis evolutius de l’home no s’han donat dins un relat seguit i sense alts i baixos, aquests han estat sempre fruit de grans crisis naturals que, malgrat tot, han significat salts qualitatius en la seva evolució, tant biològica com intel·lectual.
Cal preguntar-se si això és bo, el revisar la trajectòria humana em porta a intuir que sí, aquesta ha anat evolucionant amb passos més o menys ferms però sempre endavant, els retrocessos es presenten com una oportunitat per tal de reafirmar postures, valors, principis...; va ser després de les atrocitats del nazisme quan la humanitat, més que mai, es va unificar en un crit d'un no rotund a totes aquelles accions que, basades en la diferencia ètnica, cultural o en qualsevol altra, portessin a un grup d’homes a aniquilar-ne un altre.
El món no s’acabarà físicament, però tots els canvis que es donen per necessitat comporten sempre el sacrifici d’un nombre important de les criatures que l’habiten. Així ho demostren les restes que han anat apareixent en els diferents substrats geològics que ens suporten i que són la petjada de tot allò que ens ha precedit; d’ells hem après que els grans canvis evolutius de l’home no s’han donat dins un relat seguit i sense alts i baixos, aquests han estat sempre fruit de grans crisis naturals que, malgrat tot, han significat salts qualitatius en la seva evolució, tant biològica com intel·lectual.
Però bé, aquests canvis han estat fruit de
les lleis de la natura; la natura és una màquina perfecta
l’engranatge de la qual sembla no tenir altra funció
que la de restaurar
l’equilibri quan tot es desgavella, però cal recordar que les
lleis de la natura són cegues, no diferencien als homes dels demés
éssers.De l’afirmació anterior en podríem deduir que l’home
no hi té res a fer, l’home podria ser doncs, una criatura més,
que sotmesa a les lleis omnipotents de la natura, no fos senyor del
seu destí; per tant ens trobaríem en el límit d’aquest gran
canvi que s’apropa i sense armes a les mans per afrontar-lo.
Tot i aquest sever
horitzó, no hem d’oblidar mai que, en siguem una part substancial
o no de la natura, hi ha quelcom que ens diferencia dels altres
éssers; això que nosaltres tenim, i que ens dota de la capacitat de
governar el nostre destí, no és altra cosa que la nostra capacitat
de raonar, a diferencia dels animals, imaginem, planifiquem,
posposem…; només nosaltres som capaços d’enlairar-nos per sobre
de les nostres necessitats biològiques a la recerca de valors més
alts. Llavors davant la disjuntiva de canvi per convenciment o canvi
per necessitat, ens caldrà apel·lar a aquesta capacitat racional
que ens diferencia dels demés animals, per tal que els
esdeveniments que s’apropen no estiguin governats únicament per
la llei de la natura; caldrà que agafem fortes les regnes del nostre
destí, però no ja com a éssers individuals sinó com a comunitat,
una comunitat de la que no s’hi pot excloure a ningú, sigui aquest
d’on sigui ni com sigui. I és precisament en aquest punt en el
qual hem de superar les lleis cegues i arbitràries de la natura que
fan que accidentalment alguns neixin a l’hemisferi nord i tinguin
més privilegis i altres ho facin a l’hemisferi sud i se’ls hi
neguin tots; és aquí on ha de regnar la racionalitat que ens
permeti igualar les diferències. Quan es comet l’error de posar
unes persones per davant d’altres, hi ha el perill de que
s’instauri un precedent terriblement injust, ja que al davant d’una
fila només hi ha lloc per a un, ja sigui un grup o persona; i
encara que tinguéssim el privilegi de ser aquesta única persona o
de pertànyer a aquest privilegiat grup, em pregunto fins quan
podríem viure amb la càrrega de consciència de que som aquí
gràcies a que altres han deixat de ser.
Més preocupant seria el
fet de que arribéssim a ser capaços de conviure tranquil·lament
amb aquesta realitat, perquè sens dubte, el resultat en seria una
societat malaltissa i com a tal, encarada a l’autodestrucció, ja
que tota negació de vida és una negació de tota la vida, i
l’argument que nega el dret a viure de qualsevol ésser humà,
porta implícit la negació del dret a viure de tots els éssers
humans; si són les regles de la negació les que imperen, qui viu i
qui mor està en funció dels gustos d’aquell que s’ha atribuït
unilateralment el poder de decidir sobre el futurs de tots, en Hitler
en va ser un bon exemple.
Com molt bé has dit
Toni, en aquesta esfera en la que vivim no hi ha més recursos dels
que hi ha i jo sóc dels qui pensen que, o be ens escalfem tots, o li
fotem patada a l’estufa, que al cap i a la fi no s’allunya massa
del significat de Fiat iustitia et pereat mundus. Estic amb tu, de
que serà sempre molt millor fer les coses per convicció que per
necessitat. Som-hi doncs que se’ns acumula la feina!
Dolors Comajuncosa
2 comentaris:
Gràcies Dolors pel teu escrit, m'alegro molt que col·laboris en el blog i més a més amb unes reflexions tan interessants. Sense dubte que dóna molt a pensar!
Una primera reflexió que em suggereix és preguntar-me si fer les coses per convicció en lloc de fer-les per necessitat és el què ens distingeix dels animals o és el què ens hauria de distingir.
Què ens passa que tantes vegades només ho fem per necessitat?
Toni
Gràcies a tu Toni, per la teva iniciativa, en relació a la teva pregunta jo penso que sí, que fer les coses per convicció és precisament el que ens diferencia dels animals, els animals reaccionen, a nosaltres ens caracteritza o ens hauria de caracteritzar l’acció, no la reacció. La diferencia entre ambdues per mi està en que la primera és meditada, reflexionada, estudiada, i sobre tot prevista, la reacció és més pròpia de respostes instintives davant de qualsevol necessitat o adversitat. Està clar que si hem d’actuar per necessitat, és que ja haurem deixat enrere el temps que teníem per preveure, per reflexionar la manera més adequada d’afrontar el problema. Quan s’està enmig del conflicte és molt difícil pensar, només hi ha temps per a la reacció, per a la fugida endavant, i fugint sempre s’hi perd. Caldria fer una reflexió més profunda de perquè els homes i les dones actuem més per necessitat que per convicció, perquè si no coneixem l’arrel del problema difícilment li podrem fer front, però això requereix un xic més de temps.
Dolors
Publica un comentari a l'entrada